Naar de Kust

Even over vier uur ‘smorgens sta ik op, al ben ik niet de enige hier; de buren zijn al ruim een half uur bezig met hun bungalow tent af te breken, en dat kan nou eenmaal niet geruisloos. Campinggasten willen vaak zo snel mogelijk op pad, vanwege de lange afstanden zowel binnen het park, als in Zuid Afrika zelf. Het hek van de camping gaat al om half vijf ‘smorgens open. Ook iets om rekening mee te houden is de lage maximum snelheid, om begrijpelijke redenen, maar dit houdt binnen het Kruger Park wel erg op.

Wanneer het tentje is ontdaan van alle dikke groene stof die van de bomen komt gaat-ie, on-gevouwen op de achterbank, vanwege de dauw. Ik neem afscheid van de buren, en één Zuid-Afrikaanse man die ik al eerder sprak vind het maar onzin als hij hoort van mijn plan om in Piet Retief te overnachten. P.R. vindt-ie maar een plaatsje van niks, en St. Lucia moet je makkelijk kunnen bereiken binnen één dag, volgens hem …. Dit doet me dan toch weer even twijfelen, en besluit om dan maar te kijken waar het schip strandt.

giraffe, Kruger Park - Zuid Afrika
giraffe
foto: Bram de Haan

Van mijn voorgenomen route over Piet Retief wijk ik niet af: ik wil om Swaziland heenrijden. Evan over zes uur start ik dan toch wel echt de auto, waar niet in gereden is sinds de tijd dat ik in Skukuza was. Halverwege tussen de camping en de uitgang van het park (Gate Kruger) staan een paar giraffen net naast de weg boombladeren te eten. Ze zien er vredig uit in het ochtendlicht, en ik draai het portierraampje naar beneden voor de laatste kiekjes in Kruger Park.

Asfalt

De route over P.R. gaat over secundaire wegen door bergachtig gebied. Het uitzicht op één van de valeien (op de N7?) is adembenemend. Om even over één uur ‘smiddags arriveer ik dan in Piet Retief, een onooglijk armoedig gat met derde wereldse bedrijvigheid. En omdat ik al eerder een paar pauzes had genomen, rijdt ik hier door: het bevalt me er echt helemaal niet, en ik voel me nog redelijk fris na vijf uur rijden, dus gok ik het erop.

Gevaren op de Weg

Dan wordt het rijden over de tweebaansweg, met tegemoet komend verkeer, link door de combinatie van de hoge toegestane maximum snelheid van 120 km/uur, en loslopend vee (langhoorn koeien, en geiten), en het vele vrachtverkeer dat je toch ook wilt inhalen …. Die inhaalacties vergen veel concentratie, en heb af en toe toch wel met plankgas moeten billen-knijpen.

small hair salons in Pongola, KwaZulu-Natal, South Africa
kappersalons in Pongola, KwaZulu-Natal
foto: Bram de Haan

Saint Lucia, Stad van de Nijlpaarden

Om een uurtje of half zes arriveer ik in St. Lucia, en vindt de backpackers hostel waar ik vanuit Nederland al geïnformeerd had naar beschikbaarheid. Ik kan daar voor een redelijk belachelijk laag bedrag een klein kamertje krijgen, en accepteer deze onmiddellijk. Het is een levendige studentikoze bende binnen, dit ook vanwege de scholieren die de dorm-rooms bezet houden. Er is ook een keukentje dat iedereen kan gebruiken, dus dat is ook erg handig, en potentieel geld besparend, al is die ook studentikoos smerig ….

Muurschildering bij Bibs Backpackers, St. Lucia - Zuid Afrika
Muurschildering bij Bib's Backpackers, St. Lucia
foto: Bram de Haan

Na boodschappen gedaan te hebben, en een heerlijke avocado-mango-tomaten salade opgepeuzeld te hebben, en een douche, val ik ondanks de rap-muziek van de open-lucht-bar al voor tien uur in een diepe coma.

Naar de Kust

5 gedachtes over “Naar de Kust

Geef een reactie

