Durban

Skyline

Durban ligt pal aan de Indische Oceaan, en wanneer je de stad vanuit het noorden nadert en de zon schijnt, dan straalt de ‘skyline’ en het water je als een glimmende ansichtkaart tegemoet. De eerste grote stad waar ik overnacht, en die ik werkelijk, zij het voor kort; twee nachten maar, aan doe. Behalve de dag van aankomst blijft er dus maar één volle dag over om de stad te bekijken: dat kan niet meer dan een vluchtige impressie zijn.

Hostel

Omdat ik te vroeg aankom bij het Gibela backpackers hostel waar ik had geboekt, (ben daar om ongeveer 11:00, en was om 07:15 uit St. Lucia vertrokken), had de eigenaar nog niet op me gerekend, want inchecken kan officieel pas vanaf 2 uur ‘smiddags. Hij moet ook nog even weg, zegt direct waar het op staat, maar is tegelijkertijd ook behulpzaam, en doet verder niet moeilijk. M’n tas kan alvast kwijt in een opslagruimte, en ik kan tot die tijd m’n vertier elders zoeken. Redelijk genoeg natuurlijk, en is verder ook geen probleem, aangezien ik al van plan was om naar het vogelpark te gaan, grijp ik dit moment daar voor aan.

De gastheer geeft me een stadsplattegrond met aanwijzingen voor de route naar het vogelpark in het noorden van de stad, dat net van de kaart afvalt. Het hostel zelf bevindt zich in een rustige smalle straat met nauwelijks verkeer, in een ruim opgezette buitenwijk, op ongeveer drie kwartier loopafstand van het centrum. Ben me weer eens bewust hoe totaal afhankelijk van de GPS ik geworden ben, want zonder dat ding met alleen maar die kaart zou het lastiger te vinden zijn geweest. Veel eenrichtingsverkeer in deze stad, wat alles bij elkaar, links rijden etc. het net iets te ingewikkeld voor me maakt; ‘kga dus niet met die auto het centrum in rijden morgen.

straatverkopers met zonnebrillen en ananassen, 
bij stoplichten Durban, Zuid Afrika
straatverkopers met zonnebrillen en ananassen, 
bij stoplichten in Durban
foto collage: Bram de Haan

Net als toen ik de stad in kwam rijden zijn er nu ook veel bedelaars en verkopers (zonnebrillen, ananassen) bij de stoplichten, zowel blank als zwart trouwens.

Vogelpark

Aan dat vogelpark wil ik niet teveel woorden vuil maken: iedereen komt weleens in een dierentuin met dieren in te kleine kooitjes. Zo ook hier, dat kan toch ook anders met grote volières waar je als mens ook gewoon doorheen kunt lopen? Kan me vaag herinneren dat ze zoiets in Arnhem’s Burgers Bush in de jaren negentig al hadden. Eén zo’n soort ruimte was er dan toch wel voor scharrelaars als flamingo’s, ibissen, eenden en lepelaars, maar je gunt die anderen toch ook vliegruimte. De vogels zelf blijven natuurlijk geweldig, en komen behalve uit alle delen van Afrika, voornamelijk uit Zuid-Amerika en een enkele uit Indonesië en Australië.

Vogels in Umgeni River Bird Park, Durban - Zuid Afrika
Vogels in Umgeni River Bird Park, Durban
v.l.n.r. + v.b.n.o.:
Guirakoekoek (Zuid Amerika), 
Zilveroorneushoornvogel (Afrika), 
Afrikaanse lepelaar (Afrika - ten zuiden van de Sahara),
Hadada ibis (Afrika), 
Kaapse (of Afrikaanse) grasuil  (Tyto capensis - Afrika), 
Kookaburra (Australië en Nieuw-Zeeland), 
Rode ibis (Zuid Amerika), 
Koningsgier (Zuid Amerika)
foto (collage): Bram de Haan

Een paar voorbeelden van visueel interessante vogels: de kop van de Koningsgier (uit Zuid Amerika) is een combinatie van felle kleuren in relief: verbazingwekkend dat zoiets kan bestaan. De kop van de Helmparelhoen is zo bont als een vlag, en komt in heel Afrika redelijk veel voor. Z’n familie de Kuifparelhoen is veel zeldzamer, de naam zegt het al, heeft een grappige pruik op de kop, wat me doet denken aan een iemand van middelbare leeftijd die het haar zwart heeft laten verven, en waar het permanent van net uit de krulspelden is. De Hadada Ibis zie je ook veel in Zuid Afrika, zelfs wel in de stad. Heeft karakter, maar is minder sierlijk dan de Rode Ibis. Nog geinige vogel-show meegepakt, (presentator had hele verhaal letterlijk uit het hoofd geleerd, wat meestal niet zo prettig communiceert), o.a. uiltje die van hand naar hand vliegt, rakelings over onze hoofden heen: is wel apart om dat recht op je af te zien komen vliegen, maar wat dan toch net langs je oor scheert.

Terug in het hostel blijkt het te ambitieus om nog de stad in te gaan nadat de boodschappen zijn gedaan, dus doe ik de rest van de dag rustig aan. Dat gaat prima in dit hostel, want het is echt een oase van rust, wat een verademing is na de vorige (ja ik word echt een ouwe lul).

Strand en Boulevard

Op mijn enige volledige dag hier besluit ik om de auto een dagje te laten staan, en een rondje te gaan lopen van het hostel naar het strand, en dan over de boulevard naar het noorden, om van daaruit door het centrum weer terug te lopen naar het hostel: dat zou moeten kunnen. De zee is ruig, het strand ondiep, en het publiek hier is kosmopolitisch: van alle kleuren maar toch meestal zwart, plank-surfers berijden de hoge golven. Langs de boulevard is een constante kermis aan de gang, en verder zijn er zwembadjes voor de kinderen.

Strand en boulevard Durban, Zuid Afrika
Strand en boulevard Durban
foto (collage): Bram de Haan

Stad Centrum

Wanneer ik de hoofdweg naar het centrum probeer te vinden vanaf de kaart, neem ik per abuis één parallelweg eerder, en begin aan wat misschien net geen cultuurshock, maar dan toch wel een aparte ervaring is. Onbewust had ik een kosmopolitisch modern stad centrum ingebeeld, dit blijkt totaal anders; het is druk op straat, overal zijn straathandeltjes, de meeste gebouwen zijn oud, of slecht onderhouden nieuwbouw.

straathoek, stadcentrum Durban, Zuid Afrika
straathoek, stadcentrum Durban
foto: Bram de Haan

Behalve de enkele Indiër of Pakistaan achter een straatkraampje of lopend op straat, zie je bijna geen blanke Zuid Afrikaners: eigenlijk is alles wat je tegenkomt zwart. Toch wel de eerste keer voor me dat ik in een Afrikaanse stad ben, en zoals in elke drukke stad zijn de meeste mensen hun haastige anonieme zelf. Bij Victoria Market, het overdekte, oude vervallen winkelcentrum koop ik souvenirs: twee cd-tjes met Zuid Afrikaanse muziek.[1]

kruidenstalletje, op Victoria Street Market, Durban, Zuid Afrika
kruidenstalletje, op Victoria Street Market
foto: Bram de Haan

Even verderop is daar een kruidenmarkt waar ik overheen slenter. Bij veel uitstallingen zitten vrouwen die hun gezicht met een soort oranje-oker hebben ingesmeerd, vanwege de felle zon. Sommige verkoopsters daar voelen zich misschien op de verkeerde manier bekeken ofzo, want als ik bij één van hen de uitgestalde kruiden met naamkaartjes wil fotograferen jaagt ze me min of meer weg: “just go away”! Beetje onvriendelijk toch wel.

Victoria Street Market, Durban, Zuid Afrika
Victoria Street Market
foto: Bram de Haan

Wanneer ik later als de standaard toerist met de camera nog om de nek, en de stadskaart in de hand, de snelste looproute naar het hostel probeer uit te stippelen, wordt ik aangesproken door een jonge gast; hij is samen met een nog jongere knul dat zijn broertje moet zijn. Volgens hem is het onverantwoord om op die plek te gaan staan, en dan met die camera, nàh. Hij steekt een hele preek af, wat er op neer komt dat ik beter alleen op de grote hoofdwegen kan blijven, camera opgeborgen in de tas, net als de stadskaart. Hij geeft me nog een hilarische laatste tip:

“probeer meer op te gaan in het publiek, misschien door een korte of driekwart broek te dragen, net als de blanke Afrikaners”

Zelf komen deze jongens oorspronkelijk uit Kaapstad, en die oudere is het jongere broertje de stad aan het laten zien. Ze dragen allebei een overall, de één van katoen en de ander van spijkerstof; is dit volgens de laatste mode?

mensen op straat in Durban, Zuid Afrika - collage
mensen op straat in Durban
foto collage: Bram de Haan

Meubilair op Straat

Wanneer ik na drie kwartier stevig doorstappen, toch enigszins vermoeid na een dag lang rondslenteren, de straat waar het hostel aan ligt in kom lopen zie ik daar weer de inmiddels flink afgenomen verzameling meubels op de stoep, aan weerskanten van de weg staan. De Zuid Afrikaanse gast met een gigantische blonde bos krullen die daar samen met iemand anders zich met het schouwspel vermaken, legt me de zaak uit.

huisraad op straat als een gevolg van huisuitzetting, Durban, Zuid Afrika
huisraad op straat als een gevolg van huisuitzetting
foto: Bram de Haan

Door een te ver opgelopen huurachterstand heeft de huiseigenaar al de huisraad van de huurder op straat gezet; huisuitzetting op z’n Afrikaans. Hij vertelt me dat-ie een verhaal hierover wil gaan schrijven, en ik geef hem m’n email adres. Volgens hem was deze figuur gisteren nog bij z’n spulletjes te vinden, om de meest waardevolle dingen te verkopen. Nu hij genoeg geld daarvan heeft verdient, kan hij weer ergens anders intrekken. Op het moment dat wij daar staan te kijken is die man dus al weer weg, en graaien een stuk of tien mensen, als gieren op een vers karkas, de laatste dingen weg. Ik zie iemand met een stokje roeren door een stapel kleren. Nog een dag en dan is echt alleen het afval over, en kan de schoonmaakdienst de laatste restjes bij elkaar vegen.

    • Madala Kunene – King of the Zulu Guitar
    • Bushi Mhlongo – Freedom
Durban

3 gedachtes over “Durban

  1. Johan zegt:

    Bram jij maakt wel heel veel mee – nu nog misschien –het VICTORIAMEER – of het Drakens Gebergte moet heel indrukwekkend zijn, en zou ook leuk zijn als jij nog een Transvaalse Boer kan Spreken van Hollandse afkomst -, ORANJE VRIJSTAAT – daar moet ergens ook veel boeren, inwoners wonen van Nederlandse afkomst.

    1. Victoriameer gaat hem niet worden, maar Drakensberg staat over een paar dagen op het programma. Afstammelingen van Afrikaanse boeren ben ik niet echt naar op zoek, maar je komt van allerlei mensen tegen hier: bevolkingssamenstelling is ook echt heel erg gevarieerd hier; iedereen kan behalve Engels vaak ook nog een tweede of zelfs derde taal.

      1. Johan zegt:

        BRAM – leuk dat jij reageert – wat een TECHNIEK kerel – het gaat jou oude NEEF – wel eens boven zijn PET, van jou leer ik goed te SCHRIJVEN – niet dan – ik snap best dat je niet alles kan zien, beleven, maar als de maand om is dan heb jij heel VEEL beleeft, ik heb net jou broer JAN – WILLEM gemaild – hoop dat je weer een leuke dag heb samen met jou BROER, of kan hij niet elke dag mee.?

Geef een reactie

