De Kracht van Eenvoud

courgettes - collage in vier delen
collage: courgette-stekken in een kuip - bloem van courgette - bovenaanzicht

Sinds ik van G.P. drie stekkies van courgette-planten gekregen en – uiteindelijk toen het weer iets warmer werd – in de voortuin geplant heb, houd ik het weer in de gaten. Behalve dat courgetteplanten van warmte houden, verlangen ze ook veel water; dus dat was van de zomer regelmatig bijgieten.

Helaas heeft één stek het niet overleefd: die kwijnde van het begin af aan al weg. De andere twee doen het goed, en heb vandaag de tweede courgette geoogst, en voor de helft opgegeten. Volgende keer kan ik beter potgrond en/of mest toevoegen want nu stonden ze in de armoedige zandgrond, wat waarschijnlijk de geringe oogst verklaard …. Courgettes zijn éénjarige planten en gaan dus sowieso tegen het einde van het jaar, wanneer het kouder wordt, dood.

courgette-plant met rijpe vrucht
rijpe courgette aan de plant

Computertafel

Van de week en vandaag een computertafeltje in elkaar geklust. Mijn vorige opzet was met een tekentafel waar ik zitten op een barkruk en staan afwisselde. Lange tijd zitten op een barkruk, en ik ga teveel een ineengedoken houding aannemen, wat natuurlijk een pijnlijke rug oplevert, dat wel weer overgaat wanneer je dan gaat staan, maar als je benen moe zijn is dat ook niet prettig. (Eigenlijk zijn liggen en lopen de natuurlijkste posities voor het menselijk lichaam). Vorige week dan maar de knoop doorgehakt en een heuse bureaustoel aangeschaft, en die zit prima. Combinatie met tekentafel was niet ideaal, vandaar deze doe-het-zelf oplossing. Super simpele constructie, maar voldoet prima. Een collega had in de werkplaats nog twee ijzeren tafelpoten liggen, waarvan ik er één kon krijgen, wat natuurlijk geweldig is.

computertafel onder aanzicht - constructie
computertafel - simpel maar doeltreffende constructie
doe-het-zelf computertafel
geïnstalleerde computertafel

Heb nog een rond gat in het tafelblad gezaagd om de wildgroei aan snoeren enigzins te bedwingen.

De Kat van de Buren

De kat van de buren is deze week bevallen van 3 jonkies, waarvan er twee het overleefd hebben. (Twee uit drie; wat is dit toch?) Dit is ze van de zomer in m’n achtertuintje, duidelijk in blijde verwachting. Wanneer ik de deuren tegen elkaar openzet komt ze af en toe even buurten, maar blijft dan maar kort. Terwijl ze op haar gemak door het huis heen, en door de voordeur weer naar buiten loopt, kijkt ze me aan met een verwijtende blik in haar ogen alsof ze zeggen wil: “hoe kun je in deze puinzooi leven?”

zwarte kat van de buren
Heb ik iets van je aan soms?
De Kracht van Eenvoud

Een gedachte over “De Kracht van Eenvoud

  1. Bram je bent lekker bezig, ziet er goed uit jou Computer tafeltje en een goede stoel, als je nu maar kan stoppen, niet te lang bezig ben.!!, en de Gourgettes zien er ook heel goed uit lekker zeker.!!

Geef een reactie

